Twoja praca wymaga skupienia, a masz z nim problemy? Zobacz, co zrobić

0
48
Mężczyźni podczas pracy
Jeżeli chcesz poprawić swoją efektywność, skoncentruj się na jednym zadaniu i doprowadź je do końca. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Masz wrażenie, że wykonywanie obowiązków pracowniczych z dnia na dzień zajmuje coraz więcej czasu? Jeżeli nie możesz się skupić na codziennych czynnościach, to dobry moment na poprawę swojej efektywności. Sprawdź, co pomoże na problemy z koncentracją.

Nie zawsze jest tak, że wydłużony czas pracy wynika z nadmiaru obowiązków. Często za spadek wydajności odpowiadają tzw. rozpraszacze – czynniki, które utrudniają skupienie się na wykonywanych obowiązkach. Istnieje jednak wiele sposobów, które pozwolą wyeliminować problemy z koncentracją.

Zadania pracownicze realizuj pojedynczo

Często jest tak, że zaczynasz jedno zadanie i zanim je skończysz bierzesz się za kolejne? Z takim podejściem żadnej czynności nie będziesz wykonywać na 100%. Między innymi z tego wynika spadek wydajności i pojawiają się trudności w skupieniu.

Jeżeli chcesz poprawić swoją efektywność, skoncentruj się na jednym zadaniu i doprowadź je do końca. Ustal przy tym ich priorytet. Możesz też wyznaczyć limity godzinowe – dla niektórych osób praca pod presją czasu oznacza działanie z większą wydajnością.

Doceń znaczenie przerw

Nierzadko pracujesz bez żadnej przerwy, ponieważ chcesz z obowiązkami wyrobić się przed wyjściem do domu? O ile w pierwszych godzinach działasz dość wydajnie, o tyle wraz z upływem czasu wydajność spada. Pojawiają się problemy z koncentracją, ponieważ mózg staje się coraz bardziej zmęczony i przeładowany dostarczanymi bodźcami.

Rada jest prosta: musisz robić przerwy, choćby 15-20-minutowe. Wolny czas poświęć na dowolne czynności, np. spacer czy nawet przeglądanie stron internetowych. Ważne jest to, by uwolnić umysł od myśli pracowniczych.

Nawadniaj organizm

Zgodnie z normami żywienia dla populacji Polski[1], spożycie płynów w codziennej diecie osób dorosłych powinno wynosić :

  • u kobiet – średnio 2000 ml
  • u mężczyzn – 2500 ml.

Jeżeli dochodzi do utraty wody stanowiącej 2-3% masy ciała, wówczas pojawia się uczucie silnego pragnienia, rozdrażnienie czy bezsenność. Ubytek wody stanowiący 10% masy ciała prowadzi m.in. do zmniejszenia wydolności psychicznej – objawia się to problemami z koncentracją, bólem głowy.

Aby przywrócić optymalny poziom nawodnienia, samo wypijanie wody nie zawsze jest wystarczające. Dlatego warto sięgnąć po elektrolity – dostępne np. w formie tabletek musujących Oryal. Dostarczając sód, potas, magnez, wapń czy chlorki, przywracają równowagę wodno-elektrolitową. Pomagają tym samym wyeliminować problemy ze skupieniem się na pracy.

Stwórz warunki sprzyjające lepszej koncentracji

Czy masz świadomość, że niepozorny bałagan na biurku może silnie dekoncentrować? Czy wiesz, że zbyt gorące powietrze nie sprzyja wydajnej pracy?

Jeżeli chcesz wykonywać swoje obowiązki z większą efektywnością, zadbaj o swoje otoczenie. Pozbądź się niepotrzebnych rzeczy z biurka, przewietrz pomieszczenie, otocz się zielenią itp.

To zaledwie kilka sposobów, dzięki którym pozbędziesz się problemów z koncentracją podczas wykonywania obowiązków w pracy. Zacznij je wdrażać choćby od dziś – pozytywne efekty szybko Cię zaskoczą.

[1] https://ncez.pl/upload/normy-net-1.pdf


Materiał partnera zewnętrznego