W ostatnich latach powstało coraz więcej agencji namingowych, które zajmują się opracowywaniem nazw i chwytliwych haseł dla nowych marek. Ciekawa nazwa marki jest jedną z najbardziej kluczowych aspektów, która może przyczynić się do dotarcia do grona konsumentów i utrwalenia w ich umyśle. Ważnym aspektem przy tworzeniu marki jest także stworzenie odpowiedniego logotypu. Ten mały obrazek jest jedną z pierwszych rzeczy na które zwraca uwagę przyszły konsument.
Pomocny „wujek”

O tych ważnych cechach wiedzieli Larry Page i Sergey Brin, założyciele Google. Pierwotnie wyszukiwarka nosiła nazwę „BackRub”, jednak ostatecznie zmienili nazwę na Google, która wywodzi się od słowa Googol, które oznacza liczbę 10100 Miało to zwrócić uwagę na dostarczenie przez wyszukiwarkę ogromnej ilości wiadomości. Logo marki zmieniało się co kilka lat, jednak zawsze wyrażało idee „mniej znaczy więcej”. Prosty napis z podstawowymi kolorami stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych znaków na całym świecie.
Napój popkultury

Najpopularniejszy napój na świecie – coca-cola, pierwotnie nazywał się „Pemberton’s French Wine Coca”. Jednak dopiero zestawienie dwóch nazw głównych składników produktu – kokainy „coca” oraz orzeszków koli „cola” przyniosło światowy sukces temu napojowi. Logo marki jest ikoną popkultury, często wykorzystywaną przez artystów i twórców kreskówek. Co ciekawe, twórcą logo był księgowy firmy Frank Mason Robinson, który za stworzenie logo w 1885 roku nie otrzymał dodatkowego wynagrodzenia. Produkt jest na tyle popularny, że zastrzeżone są nie tylko nazwa i logo marki, ale i kształt butelki.
Nadgryzione jabłko

Kiedy słyszymy słowo komputer, w wyobraźni widzimy nadgryzione jabłko. A to wszystko za sprawą Steve’a Jobsa i Steve’a Wozniaka. Skąd wzięła się nazwa Apple, która w pierwszej myśli nie ma nic wspólnego z przemysłem informatycznym? Jak opowiada Wozniak w swojej książce zatytułowanej „Apple Confidential 2.0: The Definitive History of the World’s Most Colorful Company” nazwę wymyślił Jobs, który kiedyś pracował na farmie w stanie Oregon. Jobs był także wielkim fanem The Beatles. Zespół był powiązany z takimi wytwórniami jak Apple Corps i Apple Records. Z logiem marki wiąże się kilka ciekawych teorii – jedni mówią, że nawiązują do symboliki biblijnej. Inni mówią, że jabłko odnosi się do symboliki posiadania wiedzy. Jednak projektant logo Rob Janoff dementuje te pogłoski i opowiada, że poprzez nadgryzienie jabłka uniknął jego podobieństwa do pomidora.
Samochodowe logotypy

Jedną z najpopularniejszych marek samochodowych w Europie jest niemiecki koncern BMW. Nazwa marki wzięła się od skrótu Bayerische Motoren Werke, co oznacza Bawarskie Zakłady Silnikowe. Logo marki, czyli zamknięte w okręgu biało-niebieskie ćwiartki nawiązują do kolorystyki bawarskiej flagi. Konkurentem marki BMW jest marka samochodowa Audi, którego nazwa wywodzi się z języka łacińskiego. Założycielem marki był Niemiec August Horch. W języku niemieckim słowo „horchen” oznacza „słuchać”. Jego odpowiednikiem w języku łacińskim jest słowo „audire”. Logo marki składa się z czterech pierścieni, które reprezentują cztery firmy motoryzacyjne: Audi Automobil-Werke AG, Horch Automobil-Werke GmbH, Dampf Kraft Wagen i Wanderer Werke AG. W obliczu kryzysu w latach 30. ubiegłego wieku firmy te połączyły się w jedną markę – Auto Union, która od 1965 jest znana jako Audi.
Logotypy stały się narzędziem do rozpoznawania danej marki i jej autentyczności. Odnoszące sukcesy koncerny nie stworzyły przypadkowych nazw marek. Nazwa wywodziła się z doświadczeń założycieli marek i jest odzwierciedleniem ich produktu.
KFA