Jak napisać dobry życiorys?

1
1454
dobre cv
Życiorys powinien być przede wszystkim napisany według polskich standardów. Oznacza to odpowiednie ułożenie informacji, zgodnie z ogólnymi procedurami | fot.: Fotolia

Życiorys jest wizytówką osoby, która stara się o pracę. Pracodawca, który przegląda setki dokumentów, jakie są mu podsyłane, zwraca baczną uwagę nie tylko na informacje w nim zawarte, ale też na ogólny wygląd. Ma to znaczenie, głównie wtedy kiedy na ofertę pracy odpowiada mnóstwo osób, a do tego większość życiorysów jest podobnych. 

Jak udoskonalić swój życiorys?

Życiorys powinien być przede wszystkim napisany według polskich standardów. Oznacza to odpowiednie ułożenie informacji, zgodnie z ogólnymi procedurami. Jak wiadomo, w pierwszej kolejności powinny znaleźć się dane osobowe, kontaktowe, a dopiero w dalszej wykształcenie, doświadczenie zawodowe, odbyte kursy czy posiadane umiejętności. Zupełnie inaczej wygląda życiorys osoby po kilku latach pracy, a inaczej osoby tuż po studiach. W tym drugim wypadku warto najpierw zdobyć drobne doświadczenie w postaci praktyk, stażu, aby móc się tym pochwalić. Pracodawcy zwracają ogromną uwagę na lata pracy, branżę, stanowisko, a także zakres obowiązków, jakimi osoba się zajmowała. Niezwykle ważne jest to, aby swój bogaty życiorys dopasować pod ofertę pracy, by oczekiwania choć w minimalnym stopniu zgadzały się z doświadczeniem, czy umiejętnościami. Ponadto zdobyte tytuły, ukończone kursy, z certyfikatami, czy też posiadanie prawa jazdy, mają ogromne znaczenie.

Jak napisać swój życiorys?

Do napisania życiorysu służą przede wszystkim programy komputerowe, począwszy od tekstowych. Pracę ułatwić sobie można korzystając z gotowych aplikacji, jak też podpowiedzi, których jest mnóstwo w internecie. Nie można kopiować cudzych życiorysów, dlatego warto włożyć trochę pracy i napisać swój indywidualny. Coraz częściej agencje pracy udostępniają gotowe aplikacje, w których wystarczy tylko wypełnić tabele swoimi danymi i gotowa forma trafia do skrzynki e-mailowej pracodawcy. Ci, którzy nie mają czasu na przeprowadzanie osobnych rozmów o pracę, preferują życiorysy on-line, w postaci bardziej współczesnej. Wygląda to tak, iż zamiast słowem pisanym, informacje o doświadczeniu zawodowym, kandydat przesyła w postaci video. Ma to wiele zalet, między innymi taką, iż pracodawca ma okazję sprawdzić, jakie wrażenie kandydat przekazuje i czy warto się z nim skontaktować. W tym wypadku jednak warto zaznajomić się z ofertą i sprawdzić, czy życiorys w tej formie zostanie przyjęty.

Na każdą ofertę pracy powinno się przygotować odrębny życiorys, bez kopiowania go wielokrotnie. Świadczy to o kandydacie, jego zaangażowaniu i chęci starania się o pracę. To, na co na pewno zwraca się uwagę, to schludność życiorysu, napisanego komputerowo, wydrukowanego na białym papierze. Ciekawą formą jest zaznaczenie wyraźnie swojego imienia i nazwiska tak aby od razu wiadomo było, kto jest kandydatem starającym się o pracę. Niekoniecznie wszystkie informacje muszą zmieścić się na 1 stronie, ponieważ przy bogatym doświadczeniu nikt nie jest w stanie, aby wszystkie ważne treści tak krótko ująć.


BDU