Napisy na koszulkach – element ważnego przekazu?

0
1389
T-shirt Be Nice
Nowe oblicza mody damskiej przynoszą świeże spojrzenie na wiele elementów ubioru. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

W historii mody na stałe zapisały się takie ubrania, jak mała czarna sukienka, beżowy trencz czy T-shirt z napisem. Nie wyobrażamy sobie już bez nich współczesnej mody, przecież tak świetnie wyglądają i pasują do wszystkiego. Dużo się mówi o powstaniu dwóch pierwszych elementów ubioru, jednak – co wiemy o powstaniu modowego klasyka, jakim jest T-shirt ze sloganem?

Krótka historia białej koszulki

Nie do końca wiadomo, kiedy pierwszy T-shirt pojawił się w modzie. Niektóre źródła podają, że mogło się to wiązać z amerykańską armią, kiedy w 1913 roku U.S. Navy zarządziła nowe wyposażenie dla żołnierzy, w skład którego wchodziła także koszulka z dekoltem pod szyją, którą mieli nosić pod mundury.

Kiedy na wielkim ekranie Marlon Brando w filmie „Tramwaj zwany pożądaniem” wystąpił w białej dopasowanej koszulce z krótkim rękawem, świat oszalał na ich punkcie. Młodzi ludzie zainspirowani swoich idolem masowo kupowali prosty biały T-shirt. Stał się niezwykle popularny, był nie tylko tani, dostępny dla wszystkich, ale również pasował każdemu bez względu na płeć, status materialny czy pochodzenie.

T-shirt Mosquito Ilm
To, co kiedyś wydawało się niewyobrażalne, dzisiaj jest na wyciągnięcie ręki. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Zaczęło się od Myszki Miki

Od tamtego momentu T-shirt stał się jednym z najbardziej uniwersalnych części garderoby, przeszedł również wiele transformacji. Zyskał także nowe oblicze dzięki naniesieniu na niego w latach 60. wizerunku Myszki Miki oraz Kaczora Donalda przez brytyjski sklep Mr Freedom, założyciele sklepu dali początek nowej fali, którą podchwycili inni.

Dekadę później projektantka Vivienne Westwood na warsztat wzięła T-shirt, zdobiąc go odważnym napisem SEX, wywołując skandal polityczny i obyczajowy, zapoczątkowała w Wielkiej Brytanii trend na styl punk.

Jednak za umasowieniem T-shirtu ze sloganem stoi inna projektantka i skandalistka Katharine Hamnett, która w latach 80., wygłaszając krytykę przeciw działaniom politycznym Wielkiej Brytanii, ubrana w koszulkę z politycznym napisem, ściskała rękę Margaret Thatcher. Gdy niewygodne zdjęcie obiegło cały świat, każdy chciał wygłaszać swoje opinie na koszulce. Znane osobistości i gwiazdy chętnie demonstrowały kontrowersyjne na tamte czasy poglądy dotyczące m.in. wolności seksualnej.

Co przekazują współczesne slogany na koszulkach?

Spopularyzowanie prostego T-shirtu ze sloganem sprawiło, że projektanci i marki zaczęli tworzyć własne wersje. Jedne dotyczyły głośnych spraw społecznych, inne ukazywały inspirujące cytaty, hasła głoszące własne upodobania.

Wśród bardzo popularnych koszulek z nadrukiem stał się słynny już w Nowym Jorku T-shirt z napisem „I

Warto wspomnieć także o głośnym pokazie Christiana Diora, na którym Maria Grazia Chiuri w swojej debiutanckiej kolekcji dla francuskiego domu mody ubrała modelki w białe koszulki z przekazem „We should all be feminists” i ponownie wywołała niemałe zamieszanie w społeczeństwie.

Świeże spojrzenie na modę damską

Nowe oblicza mody damskiej przynoszą świeże spojrzenie na wiele elementów ubioru, w tym na koszulki damskie, które zyskały bardziej kobiece fasony, śmielsze wręcz zaczepne slogany czy nawiązania do sztuki wielkich mistrzów malarstwa w interpretacji młodych twórców współczesnej mody. To, co kiedyś wydawało się niewyobrażalne, dzisiaj jest na wyciągnięcie ręki.


Materiał partnera zewnętrznego