Kilka słów o właściwościach i zastosowaniu nasion chia

0
135
deser chia
Odkąd nasiona chia pojawiły się na polskim rynku, szybko zostały okrzyknięte jako superfoods | fot.: stock.adobe.com

Chia, czyli szałwia hiszpańska to gatunek rośliny, który należy do tej samej rodziny, co mięta oraz melisa. Słowo oznacza „oleisty”, co świetnie oddaje podstawowe właściwości nasion, czyli dużą zawartość kwasów tłuszczowych. Ponadto szałwia hiszpańska zawiera w niewielkiej objętości dużo składników odżywczych, a przy tym jest niskokaloryczna.

Właściwości chia

Nasiona chia są bogatym źródłem przeciwutleniaczy, odpowiedzialnych za zwalczanie wolnych rodników. Wykazują także wysokie stężenie kwasów tłuszczowych omega-3 oraz omega-6 w odpowiedniej do omega-3 proporcji. Nasiona szałwii hiszpańskiej zawierają także białko, dzięki czemu są świetnym źródłem białka roślinnego dla wegetarian. Gwarantują także odpowiednią podaż błonnika, który zapewnia zdrowie jelit. W nasionach znajduje się również dużo wapnia, które jest cenne dla osób przebywających na diecie bezmlecznej. Co więcej, szałwia hiszpańska nie zawiera glutenu, co jest dobrą informacją dla osób nietolerujących glutenu. Oprócz wapnia, nasiona chia są zasobne też w żelazo, magnez, cynk, fosfor, witaminę E.

Działanie chia

W związku z tak cennymi właściwościami nasiona chia stosowane są w profilaktyce i leczeniu wielu chorób, między innymi w zapobieganiu chorobom nowotworowym (zwłaszcza raka szyjki macicy i piersi, raka sutka). Wykazuje również ważne działanie dla funkcjonowania systemu nerwowego. Poprawiają pamięć i koncentrację, wykazują działanie uspokajające i wyciszające, a nawet mogą złagodzić objawy depresji. Przynoszą także korzyści dla wzroku, serca. Wspierają pracę układu pokarmowego i proces odchudzania.

Zastosowanie chia

Nasiona szałwii wyróżniają się neutralnym smakiem, co powoduje, że stają się bazą wielu produktów, zyskując odpowiedni smak dopiero po przyprawieniu. Wykorzystywane są do dań mięsnych, bezmięsnych, zup i deserów. Po namoczeniu miękną i zwiększają swoją objętość i miękną. Można je spożywać pod wieloma postaciami: na sucho, po namoczeniu, w całości, jak i po zmieleniu. Zmielone można dodawać do zup i sosów, przemycając odrobinę zdrowia w potrawach dla dzieci, które niechętnie sięgają po nowe smaki. Produkt świetnie też nadaje się do zagęszczania potraw. Najczęściej powstaje z niego pudding, który cieszy się ogromną popularnością w cateringach dietetycznych i modnych restauracjach, ale także prywatnych domach. Coraz częściej dostępne są również gotowe produkty na bazie nasion chia, które można zakupić nie tylko w sklepach ze zdrową żywnością, ale również dyskontach i supermarketach. Najczęściej pod postacią płynnych przekąsek lub właśnie deserów.

Odkąd nasiona chia pojawiły się na polskim rynku, szybko zostały okrzyknięte jako superfoods, które dostarczają najważniejszych składników odżywczych i mineralnych. Tak jest w rzeczywistości, ponieważ stanowią doskonały przeciwutleniacz oraz źródło witaminy B1 i B3 wspierające pracę układu nerwowego. Jednak najważniejszy jest w nich korzystny profil lipidowy, w tym wysoka zawartość białka oraz błonnika, który pozwala się nasycić i ograniczyć spożycie innych produktów.

IIM