Cierpisz na bezsenność? Zobacz, co może być jej przyczyną!

0
98
Kobieta próbuje zasnąć
Kobiety są bardziej narażone na bezsenność niż mężczyźni. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Masz problemy z zasypianiem lub wielokrotnie budzisz się w ciągu nocy? To może być bezsenność, która znacząco wpływa na codzienne życie i rzutuje na ogólny stan zdrowia, relacje z ludźmi i wydajność w pracy. Ostra bezsenność trwa kilka lub kilkanaście dni, a przewlekła jest stanem długotrwałym. Oto niektóre typowe czynniki ryzyka i przyczyny bezsenności.

Płeć i wiek

Kobiety są bardziej narażone na bezsenność niż mężczyźni. Uważa się, że za problemy z zasypianiem są u nich odpowiedzialne zmiany hormonalne podczas cyklu miesiączkowego i menopauzy. Z kolei w okresie poprzedzającym przekwitanie, nocny odpoczynek mogą zakłócać nagłe uderzenia gorąca. Bezsenność często pojawia się wraz z wiekiem, gdy zmieniają się wzorce snu. Starsze osoby często mają problemy z przespaniem ośmiu godzin bez przerwy, dlatego potrzebują drzemki w ciągu dnia.

Tryb życia

Jeśli masz pracę zmianową, wpływa ona na rytm dobowy twojego organizmu. To 24-godzinny cykl biochemiczny, fizjologiczny i behawioralny, regulowany światłem słonecznym. Oddziałuje na cykle snu, temperaturę ciała i metabolizm. Jeśli twój wewnętrzny zegar się rozreguluje, możesz cierpieć na bezsenność.

Środki przeciwbólowe czy wspomagające odchudzanie często zawierają substancje pobudzające, na przykład kofeinę. Znajduje się ona również w kawie, herbacie i napojach energetycznych. Jej działanie stymulujące mózg może zakłócać sen. Podobne właściwości ma nikotyna obecna w wyrobach tytoniowych. Uważaj też na alkohol. Wprawdzie może on pomóc w zaśnięciu, ale uniemożliwia przechodzenie w głębokie fazy snu, co sprawia, że organizm nie regeneruje się prawidłowo.

Stres i niepokój

Traumatyczne wydarzenia, takie jak utrata pracy, rozwód lub śmierć bliskiej osoby, powodują długotrwały stres i niepokój. Problemy rodzinne lub zawodowe oraz inne zmartwienia sprawiają, że umysł pozostaje aktywny także w nocy. Może to utrudniać lub uniemożliwiać zaśnięcie prowadząc do przewlekłej bezsenności. Jeśli ciągły stan napięcia i niepokojące myśli przerodzą się w depresję, dochodzi do braku równowagi chemicznej w mózgu, co także może być źródłem problemów ze snem. Dlatego bezsenność jest częstym objawem zaburzeń dwubiegunowych, stanów lękowych lub zespołu stresu pourazowego.

Otyłość i inne choroby

Wiele stanów chorobowych może przyczynić się do bezsenności. Bywa ona związana z otyłością i bezdechem sennym, czyli zaburzeniem oddychania charakteryzującym się głośnym chrapaniem i krótkimi przerwami w oddychaniu. Inne schorzenia, które mogą powodować bezsenność, to cukrzyca, nadczynność tarczycy lub choroba sercowo-naczyniowa. Sen może też zaburzać tzw. zespół niespokojnych nóg. To dosyć uciążliwa dolegliwość objawiająca się przymusem nieustannego poruszania dolnymi kończynami. Bywa ona jednym ze skutków niedoboru magnezu. Jeśli badanie biochemiczne krwi potwierdzi braki tego pierwiastka, warto go uzupełnić lekiem, który zawiera np. najlepiej przyswajalne magnezowe sole kwasu asparaginowego.

Spróbuj też zmienić swoją codzienną rutynę przed snem. Weź wieczorem ciepłą kąpiel, posłuchaj muzyki relaksacyjnej, unikaj oglądania telewizji i używania smartfona, a ostatni lekki posiłek zjedz nie później niż godzinę przed położeniem się do łóżka. Być może, kiedy się odprężysz i przestaniesz się martwić o brak wystarczającej ilości snu, twoje kłopoty z bezsennością same znikną.


Materiał partnera zewnętrznego