Czy wegetarianizm to samo zdrowie?

1
6830
wegetarianizm i weganizm
Ludzie często postrzegają dietę wegańską lub wegetariańską jako automatycznie zdrową, choć tak nie jest | fot.: Fotolia

Podczas gdy ponad 3% Amerykanów to wegetarianie w pełnym wymiarze, niedawna ankieta przeprowadzona przez Vegetarian Resource Group wykazała, że 37% respondentów twierdzi, że zawsze lub czasami jedzą posiłki wegetariańskie podczas kolacji. Najważniejszy powód? Zdrowie. Chociaż jedzenie wegetariańskie cieszy się znakomitą reputacją, najnowsze badania szukają też jego wad.

Wegetarianizm jest dla ludzi zdrowych

„Dla zdrowych ludzi, nie widzę żadnego powodu, dla którego bycie na wegetariańskiej diecie jest ryzykowne dla zdrowia” – mówi Qi Sun, adiunkt odżywiania na Harvard T.H. Chan School of Public Health. Jednak ostatnie badania firmy Sun i innych sugerują, że jakość żywności pochodzenia roślinnego ma znaczenie dla zdrowia. Wegetariańskie mogą być przecież zarówno warzywa, jak i frytki.

Dieta wegetariańska wyklucza mięso, ryby i drób. Plan wegański nie dopuszcza również mleka, jaj, sera i żelatyny. Weganie nie spożywają też innych produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym miodu, na co dzień nie stosują też (z powodów etycznych) wełny, jedwabiu i skóry.

Wegetarianizm a wypadanie włosów

Czy rezygnacja z mięsa może prowadzić do utraty włosów? Niedawny raport wykazał, że poważne niedobory dietetyczne mogą do tego doprowadzić. To dlatego, że mięso zawiera żelazo, witaminę B i cynk, które są ważne dla wzrostu włosów.

Podczas gdy żelazo występuje w produktach takich jak suszona fasola i ciemnozielone, liściaste warzywa, trudniej jest wchłonąć żelazo z czystej diety wegetariańskiej. Często więc należy stosować dodatkową suplementację.

Wegetarianie i weganie muszą zachować szczególną dbałość o pozyskiwanie odpowiedniej ilości żelaza. Cynk znajduje się w ziarnach, roślinach strączkowych i orzechach.

Ludzie, którzy nie jedzą mięsa, powinni wiedzieć o ryzyku niskiego poziomu żelaza, witaminy B i cynku i być czujni na symptomy, które mogą wskazywać na ich niedobór. Typowe objawy niedoboru cynku to utrata apetytu, utrata włosów, biegunka, zmiany w oczach i skórze, utrata masy ciała, opóźnione gojenie się ran i zaburzenia smaku. Niedobór żelaza może powodować zmęczenie, zawroty głowy, oszołomienie, przyspieszone tętno lub kołatanie serca.

Białko w diecie wegetariańskiej

Wegetarianie i weganie mogą uzyskać wystarczającą ilość białka poprzez spożywanie urozmaiconej diety z wystarczającą ilością kalorii. Dla wegan dobre źródła białka to soja, komosa ryżowa, chleb pełnoziarnisty, brokuły, masło orzechowe, fasola, jarmuż, soczewica i migdały. Wegetarianie mogą jeść jajka kilka razy w tygodniu lub grecki jogurt.

Uwaga: nie bądź wegetarianinem spożywającym śmieciowe jedzenie

Ludzie często postrzegają dietę wegańską lub wegetariańską jako automatycznie zdrową, choć tak nie jest. Doktor Sun ostrzega ludzi, aby nie stali się wegetarianami na fast-foodach. Jeśli jesteś na diecie wegańskiej, ale jesz dużo frytek oraz rafinowanych węglowodanów, takich jak biały chleb i biały ryż, nie robisz swojemu organizmowi żadnej przysługi. Przechodząc na wegetarianizm, należy zadbać o spożywanie dużych ilości warzyw, owoców i produktów pełnoziarnistych.

Podsumowanie

Jak pokazują badania, kluczem do dobrego zdrowia nie musi być wyłącznie wegetarianizm. Podobne efekty zdrowotne będzie miało wyeliminowanie z diety śmieciowego jedzenia oraz smażonych i przetworzonych potraw. Osoby na diecie wegetariańskiej oraz wegańskiej powinny natomiast uważać na możliwość niedoboru żelaza, cynku witaminy B12 i białka. Brak troski o dostarczanie organizmowi odpowiednich wartości odżywczych może być dla wielu bardzo niebezpieczne. Decydując się na bycie „vege”, musisz pamiętać o dbałości o dokonywanie odpowiednich wyborów żywieniowych.


KGR