Jajka – kontrowersyjny składnik diety?

1
1028
Jajka w diecie
Wartości odżywcze i prozdrowotne jajek to temat, który wciąż budzi sporo kontrowersji |fot.: Fotolia

Jajka aż do lat 70. i 80. ubiegłego stulecia uchodziły za ważny i zdrowy składnik diety człowieka. To wówczas przypisano im nadmiar złego cholesterolu przyczyniającego się do wielu chorób. Opinię tę słychać do dziś. Czy słusznie?

Wartości odżywcze i prozdrowotne jajek to temat, który wciąż budzi sporo kontrowersji. Jedni utrzymują, że spożycie jajek podwyższa poziom złego cholesterolu, co przyczynia się do miażdżycy, udarów albo zawałów. Inni podkreślają potencjalne możliwości alergizujące jajek. Jeszcze inni zalecają spożycie dwóch sztuk dziennie dla uzupełnienia niezbędnych witamin i składników odżywczych.

Dobry czy zły cholesterol?

Większość badaczy zgadza się z tezą, że jajka są źródłem tzw.dobrego cholesterolu (HDL), który odpowiada za wsteczny transport cholesterolu i metabolizowanie go przez wątrobę. Czyli cholesterol nie odkłada się wówczas w naczyniach krwionośnych i nie przyczynia się do chorób układu krążenia. Odwrotnie dzieje się gdy cholesterolu HDL jest zbyt mało w organizmie. Warto jednak nie przekraczać ilości 2 jajek dziennie w diecie.

Alergia i nietolerancja

Zarówno białko, jak i żółtko zawierają w sobie składniki będące potencjalnymi alergenami. Przy czym zdarzają się wypadki nietolerancji tylko jednego – białka lub żółtka. Białko jaj może być także przyczyną nietolerancji pokarmowej. Szczególnie narażone na tego typu problemy są najmłodsi. W przypadku reakcji alergicznych bądź nietolerancji, warto więc sprawdzić, czy u ich podłoża nie leżą właśnie jajka.

Dlaczego warto jeść jajka?

Co zawierają jajka? Przede wszystkim cholinę, lipidy, fosfolipidy, lecytyny odpowiadające za rozwój mózgu, fosfor, żelazo, witaminy (A, E, kompleks witaminy B), aminokwasy.

Generalnie, jeśli nie mamy indywidualnych przeciwwskazań do jedzenia jajek, warto je spożywać nawet codziennie. Uwzględnijmy jednak nie tylko jajka spożywane w całości, ale i np. w wyrobach cukierniczych, naleśnikach, pierogach czy panierkach. Zalecana ilość to maksymalnie 2 sztuki dziennie.


RED