Najczęstsze problemy zdrowotne wegetarian

0
129
wegetariańskie posiłek
Rosnąca dostępność składników i popularność tego stylu życia sprawia, że kolejne osoby przechodzą na dietę bezmięsną | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Dieta wegetariańska to mniejsza waga, więcej energii i ogólna poprawa zdrowia? Do pewnego stopnia tak właśnie jest! Niestety mało mówi się o problemach zdrowotnych, które spotykają większy odsetek wegetarian, niż może się wydawać…

Czy wegetarianizm zawsze jest zdrowy?

Jeszcze dwie dekady temu dieta wegetariańska w Polsce była nieznana szerszej opinii. Nawet w mediach mylono pojęcia (twierdząc na przykład, że ryba to nie mięso), a lekarze przestrzegali przed negatywnymi skutkami zdrowotnymi wegetarianizmu. Dziś sytuacja uległa odwróceniu. W menu każdego modnego lokalu musi pojawić się co najmniej jedna wegetariańska pozycja, o ile całe nie jest oparte na produktach roślinnych.

Produkty dla wegetarian są dostępne w każdym markecie i osiedlowym sklepie. Rosnąca dostępność składników i popularność tego stylu życia sprawia, że kolejne osoby przechodzą na dietę bezmięsną. Zdarza się, że są zaskoczone: zmieniły tryb życia na zdrowszy, a mimo to pojawiły się pewne nieoczekiwane problemy… Poniżej kilka przykładów najczęstszych trudności, z jakimi zmagają się wegetarianie, a także pomysły na to, jak im zapobiec.

Wzdęcia i problemy żołądkowe

Teoretycznie dieta bezmięsna jest znacznie lżejsza od mięsnej. Ale czy zawsze tak jest? Warto zauważyć, na jakich produktach opierają się popularne wśród wegetarian białka roślinne (grochowy, serwatkowy), a także bezmięsne dania jak hummus (cieciorka) czy pasty warzywne (soczewica, fasola). Łatwo można zauważyć, że w diecie wielu wegetarian białko zwierzęce zostaje często zastępowane ciężkostrawnymi warzywami strączkowymi, a te silnie przyczyniają się do wzmożonego powstawania wzdęć. Wegetarianie powinni więc pilnować nie tylko tego, by nie jeść mięsa, ale również aby szukać pełnych błonnika, lekkostrawnych ziaren, warzyw i owoców.

Wysoki cholesterol u wegetarian?

Drugim problemem w wegetariańskiej diecie może być wysoka zawartość tłuszczu w niektórych produktach. Tu też pokutuje wiele mitów. Tłusty obiad kojarzy się z boczkiem i smalcem, a nie z popularnymi produktami dla wegetarian.

Kaloryczność w niektórych popularnych wegetariańskich produktach (100 g):

  • olej kokosowy – 862 kcal,
  • orzechy macadamia – 720 kcal,
  • tahini – 595 kcal,
  • masło orzechowe – 580 kcal,
  • gorzka czekolada – 550 kcal.

Osobnym problemem jest wysokie przetworzenie niektórych produktów. Badania udowadniają, że niektóre dodatki do żywności (barwniki, słodziki, karagen) mogą powodować wzdęcia czy biegunki. Łatwo można znaleźć je w gotowych wegańskich wypiekach czy wegetariańskich wędlinach i kiełbasach. Wszystko to sprawia, że wielu wegetarian po posiłku skarży się na uczucie pełnego brzucha czy wzdęcia. Pomóc mogą tu leki, które szybko rozbijają gazy jelitowe nagromadzone w przewodzie pokarmowym, takie jak kapsułki Espumisan.

Niedobory składników odżywczych

Współczesna dieta wegetariańska może być tak skomponowana, by maksymalnie ograniczyć ryzyko wystąpienia niedoborów. Jednak nie wszyscy równie skrupulatnie komponują dietę. Niedobory, na które wegetarianie są szczególnie narażeni, to:

  • żelazo – występuje nie tylko w mięsie, ale ze źródeł roślinnych jest o wiele gorzej przyswajalne;
  • wapń – znajduje się głównie w nabiale, a więc weganie muszą szukać alternatywnych źródeł;
  • witamina B12 – występuje tylko w mięsie i nabiale;
  • kwasy omega-3 (EPA i DHA), omega-6 i omega-9, które można znaleźć niemal wyłącznie w mięsie i rybach. Niezbędna może być suplementacja na bazie np. oleju lnianego lub z pestek dyni. Istnieją też suplementy dla wegetarian na bazie np. alg morskich bogatych w kwasy tłuszczowe.

Objawy niedoborów można zaobserwować osobiście, ale warto zbadać poziom poszczególnych składników u lekarza, zanim deficyty wpłyną negatywnie na zdrowie czy samopoczucie.

Materiał partnera