Warzywa i owoce – jak je przygotowywać i spożywać, aby nasz organizm maksymalnie z nich skorzystał?

0
154
świeże warzywa wiosenne w skrzynce
Światowa Organizacja Zdrowia WHO zaleca spożywanie warzyw i owoców codziennie do każdego posiłku, zwracając uwagę na to, by to warzywa w diecie dominowały | fot.: stock.adobe.com

Warzywa i owoce powinny być podstawą naszego odżywiania, jeśli chcemy zachować zdrowie i siły witalne. Światowa Organizacja Zdrowia WHO zaleca spożywanie warzyw i owoców codziennie do każdego posiłku, zwracając uwagę na to, by to warzywa w diecie dominowały. Zawierają one całe bogactwo witamin, minerałów i innych cennych składników odżywczych, które dobrze posłużą organizmowi. Aby tak się jednak stało, musimy zadbać o to, by warzywa i owoce, które spożywamy, były pełnowartościowe. 

Jak przygotowywane i spożywane warzywa i owoce dostarczą najcenniejszych składników?

Samo zwiększenie spożywania ilości warzyw i owoców w diecie może nie przynieść oczekiwanych rezultatów, czyli dobrej kondycji organizmu, ponieważ bardziej od ilości liczy się jakość oraz forma, w jakiej owoce i warzywa spożywamy. Najwięcej witamin, a szczególnie witaminy C traci się podczas obróbki termicznej. Najkorzystniej więc spożywać je na surowo, ale nie każdy organizm to toleruje. Diety lekkostrawne zalecają bowiem spożywanie warzyw i owoców gotowanych. Jeśli więc już poddajemy je obróbce termicznej, należy zadbać o to, by była ona jak najkrótsza, a takie warzywa, które zawierają dużo witaminy C, jak zielona pietruszka, wrzucać należy na sam koniec gotowania, aby zachować tej witaminy jak najwięcej. Warto też wiedzieć. że niektóre witaminy z warzyw, takie jak A, E i D, mogą przyswoić się tylko w obecności tłuszczów. Jeśli więc gotujemy marchewkę na obiad, dodajmy do niej odrobinę masła. Osobną grupę warzyw stanowią kiszonki, które oprócz cennych witamin, zawierają probiotyki. Warto je spożywać przez cały rok. Osoby, które nie jedzą mięsa natomiast, muszą jadać jak najwięcej warzyw strączkowych, żeby dostarczyć organizmowi potrzebne białko. Owoce najlepiej spożywać na surowo lub w formie soków. Aby te wszystkie cenne składniki miały korzystny wpływ na zdrowie, ważne jest, by warzywa i owoce pochodziły z naturalnych upraw lub zawierały jak najmniej chemii.

Jak poradzić sobie z chemią w warzywach i owocach czyli neutralizowanie pozostałości pestycydów

Oczywiście najlepiej wybierać taką żywność, która pochodzi wyłącznie z upraw ekologicznych lub z własnego ogrodu. Nie każdy ma jednak takie możliwości, co nie znaczy, że jest zdany wyłącznie na to, co nam serwują w sklepach. Warzywa i owoce z upraw komercyjnych zawierają często pozostałości pestycydów, które można usuwać domowymi sposobami. Wystarczy przygotować w osobnych miseczkach dwa roztwory, w jednej kwaśny, w proporcji pół szklanki octu na litr wody, a w drugiej zasadowy w proporcji łyżka sody na litr wody. Następnie płukać warzywa i owoce najpierw w kwaśnym roztworze przez 2-3 minuty, a potem czynność powtórzyć w roztworze zasadowym. Jeśli woda po takim płukaniu zmętnieje, lub stanie się żółtawa z tłustym osadem, oznaczać to będzie, że pestycydy ze skórki warzyw i owoców, zostały usunięte. Potem już tylko wystarczy opłukać warzywa i owoce pod bieżącą wodą i można spożywać. Warto też wiedzieć, że nie wszystkie warzywa i owoce kumulują w sobie duże ilości pestycydów. Najmniejsze ich ilości zawierają: cebula, kapusta, kalafior, bakłażan, bataty, mango, awokado i zielony groszek. Warto więc wzbogacić o nie swoją dietę.

Aby nasz organizm mógł w pełni skorzystać z dobrodziejstw, jakie zawierają warzywa i owoce, trzeba pamiętać o kilku podstawowych zasadach ich przygotowania, które zostały przedstawione powyżej. Warto też w miarę możliwości kupować je od sprawdzonych producentów lub hodować samemu, a jeśli nie mamy takiej możliwości, należy ratować się usuwaniem pozostałości pestycydów domowymi sposobami.

KOS