Jak urządzić domowy gabinet? Kilka praktycznych wskazówek

0
968
kącik pracy do home office
Jeśli urządzamy gabinet od podstaw, starajmy się również wybierać delikatne, stonowane barwy ścian | fot.: stock.adobe.com

Ostatnimi czasy, w przypadku wielu osób nastała konieczność pracy w tzw. trybie home office. Z drugiej strony mnóstwo ludzi od dawna wykonuje swoje obowiązki służbowe w domowym zaciszu. Co często łączy ich wszystkich? Potrzeba stworzenia sobie miejsca przeznaczonego tylko do spokojnej, wydajnej pracy. Czasem możliwości pozwalają na zagospodarowanie w tym celu osobnego pomieszczenia, innym razem wystarczającą lub jedyną opcją staje się odpowiednia aranżacja przestrzeni salonu lub kuchni. Bez względu na panujące warunki, warto kierować się pewnymi zasadami, które zdecydowanie wpłyną na komfort i efektywność domowych „działań biurowych”.

Kącik gabinetowy w Twoim mieszkaniu – czyli jaki?

Miejsce w domu przeznaczone na „gabinet” potrafi mieć wiele praktycznych zastosowań. Nie chodzi bowiem tylko o stałą czy chwilową pracę pod własnym dachem. Choć z pewnością taka osobna, odpowiednio zaaranżowana przestrzeń znacznie ułatwia prowadzenie działalności, realizację zadań służbowych czy nawet przyjmowanie klientów. Jednak zaciszny gabinet to również idealna przestrzeń do nauki, spokojnego oddawania się swoim pasjom czy po prostu przemyślenia lub załatwienia spraw wymagających ciszy i skupienia (jak np. sprawdzenie oraz opłacenie bieżących rachunków).

Rzecz w tym, że nie zawsze dysponujemy osobnym pomieszczeniem, które moglibyśmy przeznaczyć na gabinet. Ale fakt ten również nie przekreśla szans na zaaranżowanie odpowiedniej przestrzeni do pracy. Takie miejsce możemy stworzyć nawet na obszarze salonu bądź kuchni. Ważne jednak, aby w tej przestrzeni nie zabrakło najważniejszych elementów: wygodnego siedzenia oraz stabilnego mebla, na którym znajdą się niezbędne do pracy narzędzia – laptop, notatnik, przybory do pisania, lampka itp. Jak zadbać o funkcjonalność takiego wyposażenia, mając jednocześnie na uwadze, by nie zajęło ono zbyt dużo miejsca? Możemy zdecydować się na biurko narożne albo wręcz przymocowany do ściany, składany blat, który będziemy chować po ukończeniu zaplanowanych zadań. Takim „tymczasowym” rozwiązaniem potrafią być także rozmaite przesłony czy parawany, pozwalające wizualnie oddzielić daną sferę na konkretny czas, co sprzyja skupieniu i psychicznemu komfortowi podczas pracy. Niektórzy też decydują się na połączenie „biura” z meblem, np. szafą. Opcja schowania za jej drzwiczkami blatu oraz półek, wraz z komputerem i papierami, pozwoli zadbać o ład w mieszkaniu, a także umożliwi szybki powrót do działania, gdy zajdzie taka konieczność.

Zresztą jakość „przestrzeni biurowej” w niedużym mieszkaniu w dużej mierze będzie zależało od zachowania odpowiedniego porządku. Musimy postarać się o to, aby granice naszego gabinetowego kącika nie były naruszane przez zbędne przedmioty i elementy rozpraszające uwagę. Wyraźne, wizualne oddzielenie przestrzeni zawodowej od prywatnej, wypoczynkowej – choć w warunkach domowych zdecydowanie trudniejsze – okaże się niezwykle istotne dla higieny psychicznej i wydajności podejmowanych działań. Warto więc zaopatrzyć się w takie akcesoria, jak biurkowe tace, szufladki lub półeczki na dokumenty, przybornik na niezbędne artykuły papiernicze czy rynnę na przewody bądź taśmy oraz inne elementy pomagające uporządkować kable. Pamiętajmy, że ład na stanowisku pracy to także ład w głowie, sprzyjający koncentracji i jaśniejszemu myśleniu, natomiast przytłaczające uczucie wszechogarniającego bałaganu skutecznie utrudni wykonywanie czynności zawodowych.

Osobny pokój na gabinet – jak go urządzić?

Sytuacja jest znacznie prostsza, gdy w mieszkaniu lub domu znajdzie się osobne pomieszczenie na urządzenie w nim gabinetu. Tu również odpowiednio duży blat stołu bądź biurka oraz wygodne (najlepiej regulowane) siedzenie lub fotel biurowy będą niezwykle istotne. Jeśli jednak mamy wystarczającą ilość miejsca, pomyślmy o dodatkowym wyposażeniu: niedużej sofie, stoliku kawowym czy kolejnym krześle – zwłaszcza, gdy nasza praca uwzględnia bezpośredni kontakt z klientem. Warto też umieścić w takim gabinecie osobny kosz czy regały zapewniające prosty dostęp do trzymanych w porządku dokumentów, teczek i segregatorów.

Ponadto, ważny jest nie tylko wybór mebli do gabinetu, ale też ich właściwe rozplanowanie. Pamiętajmy, że przemyślana aranżacja zakłada funkcjonalność i łatwość w użyciu wszystkich jej elementów. Sięganie po różne przedmioty, pisanie, czytanie, nauka, korzystanie z komputera, rozmowa z drugim człowiekiem – wszystkie te czynności powinni odbywać się w jak największym poczuciu komfortu. Stół lub biurko najlepiej umieścić przy oknie – rozproszone światło dzienne (podobnie zresztą jak sam widok) sprzyjają kondycji naszego umysłu podczas pracy. Jeśli na blacie ma się znaleźć lampka, praworęczne osoby powinny umieścić ją po lewej stronie, zaś leworęczne – po prawej. Samo zabarwienie oświetlenia również ma ogromne znaczenie. Pamiętajmy, że jego chłodniejszy kolor pomaga w pracy i skupieniu (podczas gdy cieplejszy – w odpoczynku i odprężeniu).

Jeśli urządzamy gabinet od podstaw, starajmy się również wybierać delikatne, stonowane barwy ścian (np. biel czy różne odcienie beżu, brązu, szarości, zielenie lub błękitu). Bardziej wyraziste, krzykliwe kolory mogą dodatkowo „męczyć” umysł i rozpraszać uwagę. Powinniśmy też unikać nadmiaru dodatków i dekoracji – niech ta przestrzeń pozostanie harmonijna, zachowa swoją lekkość. A już na pewno pozbądźmy się wszelkich urządzeń oraz elementów, które pod względem wizualnym czy dźwiękowym potrafią skutecznie dekoncentrować.

JSA