Jaką drogę musi pokonać przyszły, zawodowy pilot samolotu?

0
2034
przystojny pilot na tle samolotu
Najważniejszym i najtrudniejszym punktem na drodze przyszłych zawodowych pilotów samolotów jest zdobycie licencji | fot.: stock.adobe.com

Pilot samolotu – jeden z najciekawszych i najbardziej prestiżowych zawodów na świcie. Wysokie zarobki, dziesiątki odwiedzonych krajów, szacunek, uznanie i możliwość spojrzenia na świat z zupełnie innej perspektywy. Bycie zawodowym pilotem samolotu jest marzeniem wielu, lecz aby zrealizować to marzenie potrzeba wiele cierpliwości i wytrwałości.

Licencje pilota, wymagania i ceny

Najważniejszym i najtrudniejszym punktem na drodze przyszłych zawodowych pilotów samolotów jest zdobycie licencji. Podczas zdobywania licencji, oprócz umiejętności pilotażu, przyszli piloci zdobywają umiejętności i wiedzę z zakresu: łączności, medycyny, prawa lotniczego, meteorologii, nawigacji, budowy i osiągów maszyn oraz wyposażenia samolotu. W lotnictwie cywilnym wyróżniamy trzy najważniejsze licencje:

  • PPL(A) – Private Pilot Licence (AirCraft) – licencja, która pozwala na odbywanie lotów rekreacyjnych, podczas dobrych warunków atmosferycznych. Licencja ta nie pozwala na zarobkowe przewożenie pasażerów.

Aby uzyskać licencję PPL(A) należy spełnić następujące wymagania: odbyć szkolenie w wymiarze 100 godzin zajęć teoretycznych i 45 godzin zajęć praktycznych, następnie zdać egzaminy i mieć ukończone 17 lat. Cena to ok. 20-30 tyś zł.

  • CPL(A) – Commercial Pilot Licence (AirCraft) – posiadając licencję CPL(A) można zarobkowo przewozić pasażerów. Posiada jednak ograniczenia, mianowicie pilotowana maszyna nie może przekraczać masy 5,7 tony oraz na pokład można zabrać maksymalnie dziewięciu pasażerów. Co ciekawe, ograniczenia te dotyczą kapitana, ale pierwszy oficer (drugi pilot) posiadając licencję komercyjną może pilotować duże maszyny, na przemian z kapitanem. Jest to dobry sposób aby nabić sobie wymaganą liczbę wylatanych godzin, konieczną do uzyskania kolejnej licencji.

Do uzyskanie licencji CPL(A) konieczne jest ukończenie kursu teoretycznego ATPL, na który składa się 120 godzin zajęć teoretycznych, 530 godzin nauki własnej oraz 200 godzin nalotu ogólnego. Oprócz zdania egzaminów, należy mieć ukończone 18 lat. Cena to ok. 20-30 tyś. zł.

  • ATPL(A) – AirLine Transport Pilot Licence (AirCraft) – najwyższa licencja dla pilota zawodowego latającego samolotami pasażerskimi. Pozwala na pilotowanie maszyn o masie powyżej 5,7 t. oraz zabierać na pokład więcej niż dziewięciu pasażerów. Do uzyskania tej licencji będzie potrzebne również posiadanie uprawnień IR(A) i MEP(L). Są to kolejno: loty wg. wskazań bez względu na warunki atmosferyczne i latanie samolotami wielosilnikowymi.

Wymagane jest posiadanie wylatanych 1500 godzin, w tym 300 godzin w IR(A) oraz 200 godzin w załogach wieloosobowych. Cena łączonego kursu CPL(A) i ATML(A) to ok. 150-200 tyś zł.

Czy znajomość języków obcych jest potrzebna?

Obowiązującym językiem wśród pilotów i kontrolerów lotów jest język angielski. Bardzo dobra znajomość tego języka jest niezbędna, ale nie tylko na poziomie używanym na co dzień, lecz także konieczna jest znajomość anglojęzycznej terminologi lotniczej.

Zdrowie a kariera pilota

Wbrew powszechnej opinii, piloci samolotów pasażerskich nie muszą być zdrowi jak przysłowiowe ryby. Oczywiście, poważne choroby takie jak choroby serca, cukrzyca czy choroby psychiczne zamykają drogę do zostania zawodowym pilotem. Osoby z lekkimi wadami wzorku bez problemu mogą zostać pilotami. Im wyższy stopień licencji o którą kandydat się ubiega, tym bardziej rygorystyczne badania.

 

JKR