Zakwas buraczany na zdrowie

0
274
zakwas z buraków
Jak każda kiszonka, zakwas z buraka jest źródłem kwasu mlekowego powstałego podczas fermentacji, czyli naturalnym probiotykiem | fot.: stock.adobe.com

Zakwas buraczany to bardzo zdrowy napój, który można przygotować samodzielnie. Najlepiej pić go codziennie. Jak każda kiszonka, dostarcza witamin i probiotyków, dzięki czemu wpływa pozytywnie na stan całego organizmu. Co jeszcze oferuje zakwas z buraka i jak go przyrządzić?

Zakwas buraczany domowej roboty

Do przyrządzenia zakwasu potrzebne będą przede wszystkim buraki oraz trochę przypraw. Najlepiej użyć do tego naczynia kamionkowego albo ceramicznego, ale sprawdzi się również duży słoik. Nie może ono reagować z kwasem. Warto je sparzyć wrzątkiem, żeby było idealnie czyste – ewentualne zanieczyszczenia mogą zepsuć zakwas.

Składniki:

  • 1 kilogram buraków,
  • kilka ząbków czosnku,
  • 1-1,5 litra przegotowanej i ostudzonej wody,
  • 4 ziarna ziela angielskiego,
  • 2 liście laurowe,
  • 1 płaska łyżka soli,
  • 1 łyżka soku z ogórków kiszonych lub kapusty kiszonej/kromka chleba razowego na zakwasie.

Ostatni punkt można pominąć, jednak jego zastosowanie wesprze proces kiszenia buraków.

Wykonanie:

Buraki należy umyć, cienko obrać i pokroić w grube plastry. Ząbki czosnku – obrać i przekroić na pół. Następnie ułożyć ciasno buraki w naczyniu – warstwami, na przemian z przyprawami i czosnkiem. Można też najpierw poukładać plastry, a później powciskać przyprawy między nimi. Tak przygotowane buraki zalewa się ostudzoną wodą wymieszaną z solą. Tutaj można dodać starter, czyli łyżkę soku z kiszonych warzyw lub chleb. Buraki mają być dokładnie przykryte zalewą, a jeśli wypływają na wierzch – należy ciaśniej je poukładać lub docisnąć małym talerzykiem. Gdy wszystko jest już na miejscu, całe naczynie trzeba przykryć pokrywką lub owinąć tkaniną i szczelnie zawiązać. Odstawić w ciepłe miejsce na 5-7 dni. Może stać na górnej szafce w kuchni lub niedaleko kaloryfera – wyższa temperatura przyspieszy kiszenie. Po tym czasie należy przerwać proces kiszenia, odsączając zakwas i przechowując go w zimnym miejscu. Najlepiej w wyparzonych, szczelnych słoikach.

Jakie właściwości ma zakwas buraczany?

Jak każda kiszonka, zakwas z buraka jest źródłem kwasu mlekowego powstałego podczas fermentacji, czyli naturalnym probiotykiem. Bakterie probiotyczne doskonale wpływają na florę bakteryjną jelit. Ma to nie tylko wpływ na prawidłowe trawienie i przemianę materii, ale i odporność i niezaburzoną pracę całego organizmu. Nie bez przyczyny mówi się, że jelita to drugi mózg człowieka. Sok z buraka oczyszcza też organizm z toksyn – można stosować go w trakcie kuracji oczyszczająco-wzmacniającej. Detoks jest w stanie poprawić funkcjonowanie organów, zneutralizować bóle głowy, alergie i stres. Co ciekawe, zakwas buraczany może być lekiem na kaca, ponieważ uzupełnia witaminy i minerały wypłukane przez alkohol. Sprawdzi się przy anemiach, osłabieniu i niedoborach. Zawiera m.in. witaminy A, C i te z grupy B oraz żelazo, potas, magnez i kwas foliowy. Wspiera produkcję czerwonych krwinek. Sok z buraka można również użyć jako napój dodający energii i wzmacniający kondycję.

Prosty, cenny burak

Zakwas buraczany jest bardzo łatwy i niedrogi w przygotowaniu. Warto go przyrządzić, by cieszyć się zdrowiem przy wsparciu naturalnej suplementacji. Można go również użyć do przygotowania barszczu, jednak najwięcej drogocennych właściwości ma sok wypijany na zimno.

MKI