Jakie płyny eksploatacyjne trzeba sprawdzać w samochodzie?

0
986
O co zadbać przed wyruszeniem w trasę?
O co zadbać przed wyruszeniem w trasę? | fot.: Fotolia

Niestety dość wielu kierowców jeździ swoimi samochodami nie bacząc na to, co piszczy i kręci się pod maską. Ich troska o auto ogranicza się do jego tankowania i ewentualnego dolania płynu do spryskiwacza. Jeśli jednak ktoś planuje dbać o swoje auto choćby w podstawowym zakresie albo wybiera się w dłuższą podróż, niniejszy artykuł będzie dla niego dobrą wskazówką do uniknięcia problemów w trasie.

Płyn do spryskiwacza szyb i reflektorów

Wszyscy kierowcy chyba uzupełniają ten płyn. Jest to pierwsza rzecz jaką należy uzupełnić w naszym samochodzie! Pozornie nieistotna ciecz może uratować życie kierowcy, którego szyby zostaną nagle zachlapane np. błotem lub mazią pośniegową, z którą ciężko radzą sobie same wycieraczki. Zawsze należy mieć uzupełniony płyn do spryskiwacza, aby zapewnić sobie dobrą widoczność i po prostu czyste szyby dla własnego komfortu.

Poziom oleju

Właściwy stan, jakość i rodzaj oleju gwarantują właściwe smarowanie elementów silnika. Dzięki niemu zwiększa się kultura pracy i właściwe odprowadzanie i rozprowadzenie ciepła. Brak oleju może doprowadzić do zatarcia się silnika lub w najlepszym wypadku do nadmiernego zużywania się jego elementów w wyniku przegrzania. Z kolei nadmiar oleju może doprowadzić do zbyt dużego ciśnienia w całym układzie, uszkodzenia uszczelki głowicy bądź do jego spalania, co może być bardzo zgubne w skutkach i doprowadzić do poważnych i kosztownych awarii.

Należy też pamiętać, że zadaniem oleju jest rozpuszczanie wszelkich zanieczyszczeń. Zbyt stary olej silnikowy traci też swoje właściwości smarne, co doprowadza do podobnych w skutkach awarii jak te wymienione powyżej. Dlatego należy go wymieniać co 15 – 20 tysięcy kilometrów wraz z kompletem filtrów (powietrza, oleju, paliwa).

Płyn do wspomagania

Ten rodzaj płynu wymienia się chyba najrzadziej spośród wszystkich dostępnych w samochodzie, jednak jego niedobór może nie dawać na pierwszy rzut oka żadnych objawów. Zwykle braki w zbiorniczku wyrównawczym płynu do wspomagania objawiają się przy jękach układu podczas ruchów kierownicą. Nieuzupełnienie tego płynu może spowodować awarię wspomagania lub innych elementów układu kierowniczego, co bezpośrednio zagraża życiu prowadzącego pojazd i osób go otaczających lub z nim podróżujących!

Płyn chłodniczy

Różowy bądź niebieski płyn chłodniczy i jego właściwy poziom w zbiorniczku wyrównawczym to nie wszystko. Warto sprawdzić, czy jego temperatura (po przejechaniu minimum 10 km przy temp. 0 stopni Celsjusza) jest zgodna ze wskazaniami producenta. Jeśli nie – znaczy to, że uszkodzeniu mógł ulec termostat lub czujnik temperatury. Należy też zwrócić uwagę, czy płyn w zbiorniczku wyrównawczym nie przybiera barwy brunatnej lub nie ma w sobie tłustego oleju. Jeśli tak się dzieje, zwykle oznacza to poważniejszą awarię (np. uszczelka pod głowicą).

Płyn hamulcowy

Brak płynu hamulcowego może doprowadzić do awaryjnego unieruchomienia pojazdu, a zapowietrzenie układu do nieprawidłowej pracy hamulców. Płyn hamulcowy należy zmieniać regularnie, co określoną przez producenta ilość przejechanych kilometrów. Zaniedbanie tego może również zagrażać życiu kierowcy lub otaczających go osób, nie mówiąc już o wszelkiego rodzaju stłuczkach.


AKR