Dieta ketogeniczna i post przerywany – sposób na skuteczne chudnięcie

0
226
keto adaptacja
Posiłki w diecie keto powinny składać się z 70-75% tłuszczy, 20-25% białek i 5% węglowodanów | fot.: materiał partnera

Zmagania z nadprogramowymi kilogramami są znane milionom ludzi na całym świecie. Obowiązujące kanony piękna mówią o tym, że aby zaliczać się do osób atrakcyjnych fizycznie trzeba być osobą szczupłą i wysoką. Naprawdę mnóstwo osób poszukujących partnera życiowego czy pracownika zwraca uwagę na wygląd i preferuje osoby, które nie mają problemów z nadwagą, a co gorsza – z otyłością. Nic więc dziwnego, że skuteczne diety są bardzo poszukiwane i pożądane, a nowi dietetycy czy trenerzy personalni wyrastają jak grzyby po deszczu.

Jedną z najbardziej interesujących diet ostatnich miesięcy jest dieta ketogeniczna, która (jak każda dieta) ma swoich zwolenników i przeciwników. Jej uzupełnieniem jest post przerywany. Na czym polega dieta ketogeniczna i jak post przerywany wpływa na organizm? Co można jeść decydując się na odżywianie ketogeniczne? Czy ta dieta jest dla Ciebie?

Główne założenia diety ketogenicznej?

Mówiąc w dużym skrócie – dieta ketogeniczna zakłada zminimalizowanie ilości spożywanych węglowodanów do 50, a nawet do 20 g na dobę oraz zwiększenie ilości spożywanych tłuszczów dobrej jakości. Dzięki temu można osiągnąć stan ketozy, a więc stan, w którym ketony są siłą napędową organizmu. To właśnie tłuszcze są najlepszym paliwem dla organizmu, a węglowodany są przyczyną otyłości i wielu innych problemów zdrowotnych.

Posiłki w diecie keto powinny składać się z 70-75% tłuszczy, 20-25% białek i 5% węglowodanów.

Należy zrezygnować z takich produktów jak chociażby ziemniaki, pieczywo, makaron, ryż, kasza, marchew, owoce o wysokiej zawartości węglowodanów, chipsy, słodkie napoje, napoje owocowe, kolorowe i słodkie drinki, napoje gazowane, ciasta i ciasteczka, lody, syrop klonowy, dżemy.

Można natomiast spożywać tłuste sery żółte, mozzarellę, fetę, wieprzowinę, wołowinę, baraninę, tłusty drób, boczek, masło, smalec, oliwę z oliwek, olej kokosowy, olej z awokado, tłuste ryby, sałaty, kapusty, kiszonki, pomidory, ogórki, niskowęglowodanowe wędliny, maliny, borówki, jeżyny, poziomki, szpinak, kalafior, szparagi, a nawet alkohole: wódkę czystą, whisky, gin, tequilę, wino wytrawne.

śniadanie keto
To właśnie tłuszcze są najlepszym paliwem dla organizmu, a węglowodany są przyczyną otyłości i wielu innych problemów zdrowotnych | fot.: materiał partnera

Czym jest post przerywany?

Post przerywany, czyli okresowe poszczenie, to sposób, by wzmocnić efekty uzyskiwane dzięki diecie keto. Oznacza powstrzymywanie się od spożywania posiłków przez określoną ilość godzin, a w zaawansowanych przypadkach – nawet dni! Najbardziej popularne modele postu przerywanego to 16 i 8 czy 20 i 4. Oznacza to, że przez 16 lub 20 godzin należy pościć, a w ciągu 8 lub 4 godzin można spożywać ketogeniczne posiłki.

Bardzo ważne jest to, by spożywać posiłki do syta. Jeśli czujemy, że jesteśmy już najedzeni – nie należy kończyć dania. W diecie keto „talerz nie musi być pusty” czyli nie trzeba zjadać do ostatniego okruszka. Zapewniamy, że bardzo szybko zaczniecie odczuwać sytość, a porcje będą stawać się znaczne mniejsze.

Korzyści płynące ze stosowania diety ketogenicznej i postu przerywanego

Zastosowanie zdrowego combo w postaci diety ketogenicznej i postu przerywanego to prosty i skuteczny sposób na pozbycie się „kilku”, a nawet kilkudziesięciu kilogramów. Już po pierwszych dniach stosowania nowych zasad odżywiania można zauważyć na wadze spadek kilogramów i luzy w ubraniach, dzięki spadkom centymetrów w obwodach ciała. Dla osób, które chcą szybko i skutecznie schudnąć – dieta ketogeniczna będzie wręcz idealnym rozwiązaniem.

Poza efektem odchudzania – dieta ketogeniczna i post przerywany mają również szereg innych zalet. Dzięki połączeniu diety i postu można uzyskać efekt autofagii, czyli samonaprawy organizmu. Organizm jest w stanie usuwać martwe i uszkodzone komórki z organizmu, a nawet jest w stanie poradzić sobie z guzami nowotworowymi!

Post przerywany i dieta ketogeniczna to sposób na obniżenie poziomu cukru we krwi. Dzięki temu można cofnąć insulinooporność, a nawet cukrzycę typu II. Czy to nie wspaniałe? Decydując się na dietę ketogeniczną można nawet zrezygnować z przyjmowania leku Glucophage – oczywiście wyłącznie za zgodą lekarza

Dieta keto i post przerywany to doskonała metoda na poprawę samopoczucia ogólnego. Rezygnacja z węglowodanów oznacza brak uczucia senności po posiłkach, zdecydowanie lepszy sen, a także dużo wyższy poziom energii. Co więcej – znacznej poprawie ulega odporność organizmu.

guacamole dieta ketogeniczna
Dieta keto i post przerywany to doskonała metoda na poprawę samopoczucia ogólnego | fot.: materiał partnera

Przykładowe posiłki keto

Istnieje naprawdę wiele propozycji smacznych dań, które można jeść będąc na diecie ketogenicznej i stosując post przerywany. Wbrew powszechnemu myśleniu – będąc na diecie naprawdę można smacznie jeść, cieszyć się bogactwem smaków i zdrowo chudnąć.

Mnóstwo interesujących pomysłów na proste przepisy diety ketogenicznej można znaleźć na stronie AltruismOnline.com, która prowadzona jest przez certyfikowanego dietetyka ketogenicznego z bogatym doświadczeniem.

Przykładowe pomysły na smaczne keto śniadanie:

  • omlet z kurkami i mozzarellą, z dodatkiem ulubionej sałatki z niskowęglowodanowych warzyw
  • jajecznica na boczku, z pomidorkami i sałatką
  • jajka na miękko, z odrobiną keto majonezu, sałatka warzywna lub gotowane zielone szparagi
  • huevos rancheros, czyli jajka z papryką i pomidorami
  • omlet z pieczarkami, odrobiną masła i parmezanem

Przykładowe pomysły na keto obiad lub kolację:

  • pieczona papryka nadziewana mięsem mielonym i serem, z ulubioną sałatką z niskowęglowodanowych warzyw
  • piersi kurczaka w sosie śmietanowo-grzybowym
  • keto makaron z mozzarelli, z krewetkami w sosie śmietanowo-maślanym
  • keto pizza na spodzie z kalafiora lub mozzarelli z niskowęglowodanowymi dodatkami: pepperoni, papryką, krewetkami, szynką, ogórkiem kiszonym
  • łosoś pieczony z dodatkową porcją masła, plastrem cytryny i sałatką niskowęglowodanową
ketopizza
Istnieje naprawdę wiele propozycji smacznych dań, które można jeść będąc na diecie ketogenicznej | fot.: materiał partnera

Jak widać – decydując się na keto dietę naprawdę można smacznie jeść, cieszyć się ciekawymi połączeniami smaków i zdrowo chudnąć.

Jeżeli dieta ketogeniczna i post przerywany wzbudziły Twoją ciekawość – zachęcamy do zapoznania się ze wszystkimi informacjami dostępnymi na stronie AltruismOnline.com, gdzie znajdziesz obszerną bazę wiedzy o diecie keto.

Materiał partnera zewnętrznego