Medytacja dla początkujących – od czego zacząć?

0
75
medytacja dla początkujących
Żeby medytować, znajdź spokojne miejsce, gdzie nikt nie będzie Ci przeszkadzał | fot.: stock.adobe.com

Medytacja jest próbą skoncentrowania uwagi na wyłącznie jednej rzeczy. Niektórzy uważają, że medytacja prowadzi do duchowego oświecenia. Dla osób pochodzących z kultury zachodniej medytacja służy przede wszystkim wyciszeniu umysłu, relaksacji i poprawie codziennego funkcjonowania.

Metoda dla początkujących 1: medytacja oddechu

Najprostszą medytacją, od której wiele osób zaczyna, jest liczenie oddechów. Oddechy można liczyć do trzech albo do dziesięciu. Kiedy doliczymy do trzech, po prostu zaczynamy od początku. Można też zrezygnować w ogóle z liczenia i po prostu obserwować własny oddech. Na początku będzie Ci się wydawało, że obserwacja swojego oddechu bez kontrolowania go jest bardzo trudna. To normalne odczucie, wszyscy je mają. W pewnym sensie tę właśnie umiejętność chcemy ćwiczyć: doświadczanie bez angażowania się. Chcemy pozwolić oddechowi dziać się.

Metoda dla początkujących 2: powtarzanie mantry

Mantra to wyrażenie, które jest powtarzane przez medytującego. Można powtarzać je „w myślach” albo na głos. Mantra może, ale nie musi, być sensownym zdaniem czy sensownym słowem. Jeżeli zdecydujesz się na mantrę mającą określoną treść, pamiętaj, że medytacja nie polega na zastanawianiu się nad sensem słów. Medytowanie nie jest aktywnością racjonalnej części umysłu. A jeżeli podczas medytacji z mantrą stwierdzisz, że przychodzą Ci na myśl nowe sensy powtarzanych słów, zostaw to doświadczenie w spokoju i wróć do medytacji.

Metoda dla początkujących 3: kontemplowanie przedmiotu

Weź przedmiot, najlepiej, jeżeli będzie to przedmiot naturalny, jak gałązka czy kamień. Następnie przyglądaj mu się z ciekawością, ale bez analizowania i komentowania. Po prostu obserwuj go. Jeżeli pojawią się myśli dotyczącego tego przedmiotu, odsuń je na bok i wróć do cichej obserwacji. Używaj tego samego przedmiotu przez przynajmniej kilka kolejnych sesji medytacji.

Czas i miejsce

Żeby medytować, znajdź spokojne miejsce, gdzie nikt nie będzie Ci przeszkadzał. Wyłącz wszystkie rozpraszacze, jak komputer i telefon, i nie sięgaj po telefon podczas medytacji. Pytanie, jak siedzieć podczas medytacji, ma prostą odpowiedź: siedź tak, jak jest Ci wygodnie. Zaleca się, na przykład, siedzenie po turecku (dla bardziej zaawansowanych: w pozycji kwiatu lotosu) z wyprostowanym kręgosłupem. Nie zaleca się natomiast pozycji leżącej, ponieważ łatwo można wtedy zapaść w sen. Oczy mogą być zamknięte lub otwarte w zależności od Twoich preferencji. Czas, który jest odpowiedni dla początkującego, to 5-10 minut dziennie. Może sądzisz, że to mało, ale przy pierwszej próbie zwrócisz uwagę, jak trudno jest utrzymać umysł w stanie ciszy. Medytacja zmienia nas nie przez to, że medytujemy długo w jednym podejściu, ale przez to, że powtarzamy ją regularnie.

Początkujące osoby są zdziwione, jak trudno jest utrzymać koncentrację podczas tej czynności. Pierwsze przypadkowe myśli mogą pojawić się już po kilku sekundach. Istotne jest, aby nie angażować się w dyskusję z nimi ani nie walczyć z nimi nadmiernie. Jest naturalne, że myśli będą przychodzić i odchodzić. Postaraj się łagodnie wrócić do swojej praktyki mimo to. Medytacja jest sztuką bycia obecnym, a nie sztuką bycia doskonałym. 

MTR