Przygoda z bieganiem – jak zacząć?

1
279
jak zacząć przygodę z bieganiem
Wraz z rozpoczęciem biegania powinniśmy mierzyć siły na zamiary. Podstawowym błędem u niedoświadczonych biegaczy jest chęć zbyt szybkiego biegu i postawienie sobie za cel długiego dystansu | fot.: Fotolia

Po zakupie odpowiednich butów i stroju, zastosowaniu się do podstaw zdrowej diety, stawiamy sobie za cel bieganie. Rodzi się w tym momencie pytanie „jak zacząć biegać?”. A wydawać by się mogło, że bieganie to najprostsza aktywność fizyczna i nie potrzeba do tego żadnego przygotowania.

Podstawowymi rzeczami, których potrzeba w początkowej przygodzie z bieganiem są: obuwie do biegania, miejsce do tego przeznaczone oraz przede wszystkim chęci. Nic więcej nie jest nam potrzebne.

Jakie buty?

Jeżeli chodzi o obuwie, nie muszą być to żadne specjalistyczne. Po co na początku wydawać kilkaset złotych na to. W pierwszej fazie wystarczą przede wszystkim wygodne buty. Pamiętać należy także, że powinny być o rozmiar większe, od tych używanych na co dzień. W miarę upływu czasu będzie można stopniowo dokupować lepszy sprzęt, który będzie motywacją do pokonywania kolejnych kilometrów. Przecież odzież nie zrobi z nas profesjonalnych biegaczy.

Podstawowy błąd

Wraz z rozpoczęciem biegania powinniśmy mierzyć siły na zamiary. Podstawowym błędem u niedoświadczonych biegaczy jest chęć zbyt szybkiego biegu i postawienie sobie za cel długiego dystansu. Przecież każda osoba jest inna i zaczyna od innego poziomu. Dla jednego nie będzie problemem przebiegnięcie 10 minut bez zatrzymywania się, w dodatku dość dobrym tempem. Dla drugiego natomiast, wyzwaniem może być przebycie nawet kilkaset metrów drogi. Na początku warto przeplatać bieg z truchtem i z upływem czasu zmniejszać czas truchtu, wydłużając przy tym czas biegu. Stopniowo można zwiększać pokonywane odległości. Pozwoli to na przyzwyczajenie organizmu do nowego doświadczenia.

Cel biegania i chęci

Powodów, dla których warto zacząć biegać jest wiele. Może być to chęć poprawy ogólnej sprawności organizmu, kondycji, samopoczucia. Może być to też potrzeba zrzucenia zbędnych kilogramów zalegających na naszym ciele. Nieważne, który z nich postawimy sobie za priorytet, każdy z nich będzie odpowiednim motywatorem

Chęci, czyli coś czego wielu osobom brakuje. Najgorszy jest ten pierwszy krok, po zrobieniu którego będzie już tylko lepiej. Nie warto usprawiedliwiać swojego lenia warunkami atmosferycznymi, bo każdy rodzaj pogody może być odpowiednim do biegania, wystarczy tylko znaleźć wynikające z tego plusy, np. bieg wśród orzeźwiającego deszczu.

Na zakończenie warto nadmienić, że bieganie, zwłaszcza dla osób początkujących, prawdopodobnie nie będzie przyjemną aktywnością fizyczną. Winę za to ponosi w większości przypadków biegacz, który nie przyswoił podstawowej wiedzy o tym sporcie. Z upływem czasu i zaczerpnięciu fundamentalnej znajomości, bieganie zagości na stałe w naszym codziennym grafiku, by po jakimś czasie zwyczajnie traktować to jak coś, bez czego nie wyobrażamy sobie każdego kolejnego dnia. Oczywiście wszystko to będzie przynosiło konsekwencje w postaci wielu zalet, szczególnie dla naszego zdrowia. Poprawia również znacząco samopoczucie, modeluje sylwetkę, dodaje energii i wiele innych, których nie sposób wszystkich wymienić.


KKL