Superfoods – czego warto spróbować?

1
336
top superfoods
Włączenie superfoods do naszej diety może przyczynić się do utraty wagi, zahamowania procesów starzenia, poprawy koncentracji i ogólnej sprawności organizmu | fot.: Fotolia

Superfoods, czyli żywność, której przypisywane są nadzwyczajne właściwości, pojawiła się na rynku stosunkowo niedawno i od razu podbiła serca pasjonatów zdrowego stylu życia, dietetyki i sportu. Czym właściwie jest ta tajemnicza „super żywność”? Są to produkty, które zawierają duże ilości witamin, antyoksydantów i minerałów. Innymi słowy, są zupełnym przeciwieństwem plagi naszych czasów, czyli przetworzonej, bezwartościowej żywności pełnej cukru i tłuszczu. Włączenie superfoods do naszej diety może przyczynić się do utraty wagi, zahamowania procesów starzenia, poprawy koncentracji i ogólnej sprawności organizmu.

  1. Spirulina

Jest to gatunek alg, bogaty w beta-karoten, żelazo, białko i wapń. Przyczynia się też do oczyszczania organizmu. Chętnie sięgają po nią weganie, ponieważ poza pożądanym przez nich białkiem posiada też dużo witaminy B12, której brakuje osobom na diecie roślinnej. Aby zobrazować ‚moc’ spiruliny wystarczy wyobrazić sobie, że pół łyżeczki tego preparatu w proszku daje takie same korzyści dla naszego organizmu co kilka porcji owoców i warzyw, czyli ilość, którą przeciętnie spożywamy w ciągu kilku dni. Najlepiej przyjmować ją w formie dodatku do koktajlu: do blendera wrzucamy nasze ulubione warzywa i owoce, dodajemy spirulinę i według preferencji wodę lub mleko, miksujemy i mamy gotowy zdrowy, wartościowy posiłek. Spirulina posiada dość intensywny „morski” smak, który może być wyczuwalny w koktajlu. Jeśli ci to przeszkadza, możesz też przyjmować spirulinę w tabletkach.

  1. Jagody goji

Czerwone, podłużne owoce, które ani trochę nie przypominają naszych polskich jagód. Mają specyficzny, lekko kwaskowaty smak. Owoc ten pochodzi z Azji i choć wygląda niepozornie, ma sporą moc. Przede wszystkim jagody goji warto włączyć do naszej diety ze względu na zawartość witaminy C. Mają one jej aż kilkaset razy więcej niż cytryna czy pomarańcze! Sprawdzają się więc znakomicie w profilaktyce przeziębień. Nie oznacza to jednak, że mamy je spożywać tylko w sezonie jesienno-zimowym. Warto spożywać je przez cały rok, między innymi ze względu na to, że pomagają przeciwdziałać starzeniu się oraz posiadają witaminy z grupy A i E. Nie bez powodu czasem nazywane są jednymi z najzdrowszych owoców na świecie. Jagody goji najlepiej spożywać jako dodatek do płatków owsianych lub koktajli, można też dodać je do samodzielnie stworzonego musli.

  1. Nasiona chia

Nasiona chia, czyli inaczej nasiona szałwii hiszpańskiej, bogate są w wapń, fosfor i magnez, a już niewielka ilość pokrywa całodzienne zapotrzebowanie na minerały. Są też one źródłem zdrowych tłuszczów oraz błonnika, a co więcej są bardzo niskokaloryczne oraz zawierają niewiele węglowodanów, warto więc spożywać je, jeśli chcemy zgubić zbędne kilogramy. Te niewielkie nasionka są też źródłem antyoksydantów, a także zalecane są przy problemach z ciśnieniem czy cukrzycą. Można spożywać je w formie przepysznego puddingu na bazie mleka kokosowego podawanego z owocami. Jest to zdrowy i niskokaloryczny deser.


APR